söndag 20 maj 2012

Den andalusiske vännen

Den andalusiske vännen
Författare: Alexander Söderberg
Förlag: Norstedts
Serie:
Sophie Brinkmann 1
Antal sidor: 500
Handling:
Sophie Brinkman sjuksköterska och ensamstående mamma hamnar mot sin vilja mitt emellan två brottsorganisationer och en grupp utredande poliser.
Genom sitt arbete på sjukhusen lär Sophie känna Hector Guzman. Hector ligger inlagd för en benskada på den avdelning som Sophie arbetar på. Genom denna bekantskap blir Sophie en bricka i ett smutsigt spel. Vem kan hon lita på? När sedan Sophies son drabbas och blir utsatt måste hon bestämma sig på vilken sida hon skall stå?


Omdöme:
Jag läste att boken redan är en succé världen över och att filmrättigheterna är sålda. Detta gjorde mig misstänksam (Tänker på Strindbergs stjärna).
Med ett visst mått av skepticism tog jag mig an boken.
Detta är en bra bok. Min skepticism höll i sig några kapitel men sedan var jag fast. Sophie hamnar verkligen mitt i en enda stor kriminell röra. Hon är lite naiv och godtrogen (vem är inte det?), för visst ska man lita på polisen? Men jag blir smärtsamt medveten om att här är ingen att lita på. Jag gillar Sophie som jag tycker växer genom berättelsen. Boken har bra personbeskrivningar och språket är rappt. Boken är en riktig fullträff. Har allt som en spännande bok skall ha. Intressanta personer, ett språk som flyter, spännande intrig och den ger mig den där känslan ”lämna-mig-ifred-jag –läser”. Kom snart tillbaka Sophie!   


Jag sätter 6 klor av 6 möjliga i den här boken. Jag har haft en väldigt bra läsupplevelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar